(0.0)
21.08.2021

Anvelope cu crampoane sau frictionare?

Anvelopele reprezinta elementul de baza ce contribuie la un proces de deplasare fara dificultati. Iar, cind se apropie perioada de iarna, deseori apare intrebarea care anvelope se potrivesc mai bine si ar trebui de ales in cele din urma: cu crampoane sau frictionare (fara crampoane). Dat fiind faptul ca fiecare tip dispune de anumite proprietati si caracteristici, in articolul dat, noi vom incerca sa accentuam aceste trasaturi pentru ca dumneavoastra in final sa faceti alegerea corecta.

Anvelope cu crampoane: trasaturi de baza

Aparitia anvelopelor cu crampoane a reprezentat la vremea lor o adevarata inovatie si evolutie in domeniul de producere a pneurilor. Aceasta o oferit posibilitatea la o deplasare fara griji pe diferite trasee anevoioase si inzapezite. Daca ar fi sa analizam aceste crampoane (tinte) in detaliu, am putea spune ca ele intruchipeaza o tija rezistenta din metal, montata in componenta anvelopelor, orientata spre o deplasare eficienta in conditii meteorologice corespunzatoare perioadei de iarna. Crampoanele sunt necesare pentru a se agata de suprafata drumului si a minimiza alunecarea pe gheata. In timpul deplasarii pe un drum inzapezit, anvelopele cu crampoane realizeaza cu succes urmatoarele functii de baza:

  • asigura o durata de frinare mai scurta;

  • amelioreaza manevrabilitatea masinii;

  • micsoreaza riscul derapajului.

in rezultat, automobilul se misca mai bine pe gheata, chiar daca aceasta este acoperita de un strat de zapada. De asemenea, in situatia data anvelopele fara crampoane (frictionare) pur si simplu nu ar face fata.

Dar, daca este sa vorbim despre un oras mare, atunci situatia isi va schimba complet cursul. In cazul in care sub roti se afla asfalt curat, crampoanele isi pierd eficacitatea, iar distanta de frinare se mareste cu 20-30%. Intrând in contact cu o suprafata atit de densa crampoanele sunt supuse unui proces intens de uzare, si in final cad. In plus, daca suprafata este umeda, anvelopele cu crampoane se caracterizeaza prin manevrabilitate mai redusa, si sa nu mai vorbim despre aparitia unui zgomot constant in decursul deplasarii, precum si marirea consumului de combustibil.

Iar, in ceea ce priveste ingheturile, aici vorbim de astfel de temperaturi ca -30-40 de grade, densitatea nivelul de gheata creste intr-atit de mult, incit anvelopele cu crampoane nu au practic nici o valoare, precum si cele frictionare de fapt. Insa, dat fiind faptul ca locuim in Republica Moldova, unde iernile sunt de obicei blinde, astfel de circumstante sunt putin probabile.

Anvelope frictionare (fara crampoane): trasaturi de baza

Facand o alegere dintre anvelopele cu crampoane si cele frictionare, multi conducatori auto opteaza anume pentru al doilea variant, deoarece aceste pneuri se caracterizeaza prin proprietati exceptionale pe asfalt practic la orice temperatura de iarna. Proprietatea unica a acestor pneuri se bazeaza pe combinarea materialelor si a unei componente chimice unice, in acest caz putem accentua prezenta unor legaturi moleculare, care in dependenta de conditiile meteorologice, se rup si se restabilesc de sine statator.

Astfel, aceste anvelope sunt destul de moi, dar rezistente. Stratul intern ramine solid, asigurind rotilor rigiditate si manevrabilitate optima. Stratul extern al protectorului este mai moale cu scopul de a oferi caracteristici de tractiune mai bune.

Prin urmare, pe o suprafata de drum curatata, anvelopele fara crampoane (frictionare) se manifesta mai bine comparativ cu cele cu crampoane. Pe o suprafata umeda distanta de frinare creste, dar aceasta nu este o problema pentru conducatorii de masina cu experienta. Daca este vorba de un drum acoperit cu zapada, pneurile date manifesta caracteristici bune de deplasare. Situatia insa se schimba complet cind intra in discutie lapovita si gheata. In aceste conditii, automobilul pierde ambreiajul cu drumul, masina se deplaseaza greu, fiind caracterizata de un derapaj constant.

In favoarea carui tip de facut alegerea?

Totusi care anvelope trebuie de ales pe timp de iarna? Pneuri cu crampoane, sau fara crampoane? Noi va putem recomanda in felul urmator. Daca traiti intr-o localitate in care iarna este rece, lunga si inzapezita, atunci ar trebui sa optati pentru anvelope cu crampoane. Iar, daca iarna este caracterizata prin zapada putina si drumuri preponderent noroioase, in acest caz ar trebui sa optati pentru pneuri frictionare. Si mai poate fi si a treia situatie, in care iarna este imprevizibila, marcata de schimbari frecvente de conditii meteorologice. In aceste circumstante ramine la discretia dumneavoastra. Daca in zilele mai aprige puteti sa va deplasati si cu transportul public, atunci alegeti varianta fara crampoane, iar daca nu va puteti desparti de masina dumneavoastra, atunci cumparati pneuri cu crampoane – insa pe asfalt curat sau umed va trebui sa manifestati maxima prudenta.

Speram ca articolul nostru a fost util, iar dumneavoastra ati aflat mai multe detalii despre aceste doua tipuri de anvelope si ca, in final, veti putea face alegerea corecta pentru automobilul vostru!

Comentarii la articol (0)
Lasa un comentariu
Știri populare