(0.0)
23.04.2021

Uleiuri de motor clasificare

Uleiurile pentru motor joaca un rol important la buna functionalitate a acestuia, precum si la prelungirea duratei sale de viata. in acest sens este evident ca a realiza alegerea corecta, nu este doar important, dar si fundamental. Datorita caracteristicilor unice ale acestor uleiuri este asigurata evitarea uzurii, precum si deplasarea confortabila si fara nici o problema a masinii. Dar, cum oare sunt clasificate aceste uleiuri? Despre aceasta vom discuta in articolul dat. Deci, ramineti cu noi pentru a fi la curent cu uleiuri motor clasificare si trasaturile si caracteristicile distinctive care stau la baza acestor clasificari.

Ulei motor clasificare

in ceea ce priveste uleiurile de motor, este important sa mentionam ca acestea sunt clasate in baza sistemelor ce urmeaza:

 

  • SAE - Societatea Inginerilor Constructori de Masini;

  • API – Institutul American al Petrolului;

  • ACEA – Asociatia Europeana a Constructorilor de Automobile.

 

in continuare vom incerca sa decodam fiecare sistem in parte, accentuind prevederile sale si caracteristicile de baza, astfel ca dumneavoastra sa va fie mai usor sa intelegeti in ce consta fiecare in parte si sa va faceti o idee generala.

Sistemul API. Clasificare

in ceea ce priveste structura in cauza, aceasta urmareste scopul de a clasifica si standardiza uleiurile in corespundere cu tipul de combustibil, intrebuintat in cadrul procesului de ardere. in acest sens marcajul grupelor in cauza este alcatuit din 2 litere. Litera cea dintii semnalizeaza scopul, asadar S – intrebuintat la motor cu benzina; C – folosit la motor de tip diesel. Urmatoarea litera indica indicele de performanta manifestat de ulei. in aceasta situatie merita specificata ideea, cu cit a 2-a litera este mai aproape de sfirsitul alfabetului, cu atit indicele de performanta capata o valoare mai proeminenta.

Sistemul SAE. Clasificare

 

Potrivit sistemului SAE, uleiurile destinate motorului sunt divizate in urmatoarele categorii:

  • de iarna – garanteaza demarajul la indici atmosferici scazuti.

  • de vara – se descurca de minune la indici atmosferici specifici perioadei de vara.

  • pentru toate sezoanele – prielnic pentru toti indicii atmosferici.

 

Uleiurile pentru perioada rece sunt marcate cu litera W. Acest sistem imparte uleiurile pentru motor in zece grupe distinctive dupa gradul de viscozitate si indicii atmosferici. Simbolurile specifice pentru uleiurile perioadei reci - OW, 5W, 10W, 15W, 20W şi 25W, celor pentru perioada calda - 20, 30, 40 şi 50. Cu cit este mai jos numarul care arata grupul uleiului preconizat pentru perioada rece, cu atit este mai scazut indicele atmosferic la care uleiul in cauza isi mentine capacitatea functionala. Cu cit este mai ridicat numarul grupei uleiului pentru rastimpul cald, cu atit mai agreabil acesta işi mentine viscozitatea la indici atmosferici mari.

Sistemul ACEA. Clasificare

Tindem sa mentionam ca sistemul ACEA clasifica domeniul de utilizare si proprietatile exercitate de ulei prin intermediul literelor si numerelor. Literele intruchipeaza tipologia motoarelor:

 

  • A (A1-A5): motoare pe baza de benzina;

  • B (B1-B5): masini cu motor de tip diesel de mica amploare, si altele.

  • C (C1-C3): masini cu motor de tip diesel cu purificatoare de particule;

  • E (E1-E7): masini diesel cu o putere vasta.

Numarul ce se succede direct dupa litera prescrie indicele de performanta dintr-o clasa. Asadar cu cit numarul este mai avansat, cu atit sunt mai bune performantele.

 

Clasa A: motoare pe baza de benzina

 

  • A1: viscozitate mica, economisirea combustibilului;

  • A2: valoare obisnuita, distanta de inlocuire obisnuita;

  • A3: viscozitate considerabila, protectie marita, distanta de inlocuire marita;

  • A5: distanta de inlocuire prelungita, cerinta de viscozitate de la A1/B1 + cerinta de protectie de la A3/B3.

 

Clasa A/B: uleiuri preconizate motoarelor pe benzina si diesel

 

  • A1/B1: preconizate motoarelor pe benzina/diesel pentru masini si camionete, viscozitate scazuta, indice scazut al frecarii.

  • A3/B3: cu proprietati de viscozitate indeajuns de bune, preconizate motoarelor pe benzina/ diesel de o performanta inalta.

  • A3/B4: cu proprietati de viscozitate indeajuns de bune, preconizate motoarelor pe benzina/diesel cu injectie de tip direct, insa si celor din clasa B3.

  • A5/B5: cu proprietati de viscozitate extrem de consolidate, preconizate pentru distante marite de inlocuire, prevede performanta inalta

  •  

Clasa B – preconizate motoarelor diesel usoare

 

  • B1: viscozitate mica, economisirea combustibilului.

  • B2: valoare normala, distanta de inlocuire obisnuita.

  • B3: viscozitate vasta, protectie intensificata, distanta de inlocuire marita.

  • B4: preconizate motoarelor cu o putere sporita, cu injectie de tip direct.

  • B5: preconizate motoarelor cu o putere sporita, distanta de inlocuire marita, cerinte de viscozitate de la A1/B1 + cerinte de protectie de la A3.

 

Clasa C: uleiuri preconizate motoarelor cu catalizator

    •  

      C1 – C2 – C3: Uleiuri cu grad de viscozitate indeajuns de consolidate, corespunzatoare cu modelul catalizator, preconizate motoarelor pe benzina/diesel de deosebita performanta ale masinilor si camionetelor. Necatind la aceasta ar putea fi neprielnice pentru anumite motoare.

     

    Clasa E: motoarele diesel cu solicitari exigente (Heavy Duty)

     

    Clasificarea se incadreaza in intervalul dintre E2 -E7. in acesta situatie E2 prevede un schimb de ulei obisniuit, cu fiecare cifra factorii definitorii devenind mai buni, si astfel E7 prevede un nivel de viscozitate stabil si eficient si o protectie remarcabila contra uzurii.

     

    Comentarii la articol (0)
    Lasa un comentariu
    Știri populare